Open 17 – International Exhibition of Sculptures and Installations (Venice, 2014)

Open 17 – International Exhibition of Sculptures and Installations Venice, Italy, 2014

Open 17 - Invitation
Open 17 – Invitation

 

Manuscritti
Technique: Installation
Materials: Cement, iron, gold, marble powder
Dimension: 235 x 350 x 350 cm
Year: 2014

Manuscritti (2014). Flavio Marzadro for OPEN 17
Manuscritti (2014). Flavio Marzadro for OPEN 17

 

 Mounting plates that make up the Manuscritti work. Photos of Giovanni Patalano (2014)
Mounting plates that make up the Manuscritti work. Photos of Giovanni Patalano (2014)

 

Supported by Edgilson Tavares de Araújo
Technical Support: Danielle Zambanini and Walter Marzadro
Photo credit / post-production: Giovanni Patalano
Text by Rodrigo Cervantes

Flavio Marzadro 2014 Manuscritti - in construction 01
Manuscritti: the last settings. Photo by Flavio Marzadro (2014)
Flavio Marzadro 2014 Manuscritti - in construction 03
Manuscritti: putting in the place. Photo by Flavio Marzadro (2014)
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Manuscritti: carrying 550 pounds in Venice. Photo by Flavio Marzadro (2014)
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Manuscritti: finalizing the implementation of the work. Photo by Flavio Marzadro (2014)
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Manuscritti: completed work in Venice, Italy. Photo by Flavio Marzadro (2014)

 

Text by Rodrigo Cervantes

Years ago, Marzadro chose material culture as the great theme of his artistic research. For the artist, floors, pavements, the ground and other surfaces are a great book in the open air filled with representations of the historic use of the territory and all the social aspects that give shape to everyday life. The aesthetic research that interests Marzadro is the one produced jointly by ordinary people, which reaches back into history, to every period when groups and societies used their own materials to create their own parameters of beauty and functionality of forms, and different situations that were often preserved and hidden in various artefacts. This is the case of the floors that the artist presents at OPEN 17, in an installation that bears the fascinating name Manuscripts. A work that consists of three cement monoliths, worked in low and high relief, finished in lime, gold and black, enabling us to see the floors of the nave of San Marco Basilica, in Venice, Italy, in another artistic perspective. Once more, with his art, Marzado proposes a disrupting view of humanity starting from the material culture that we ourselves produce, from the never-ending flow of masses operating anonymously, but which when combined with certain events that stand out from history, constitute elements of micro-history that so often pass unnoticed, but which the artist sections and arranges vertically so that they can be experienced and interpreted by everyone according to one’s own sensitivity. A fine invitation to read these Manuscripts.

Da anni Marzadro ha eletto la cultura materiale come Il suo grandeoggetto di ricerca artistica. Pavimenti, suoli, lastricatied al­­­­tri sono per l’artista un grande libro a cielo apperto carico di reppresentazioni dell’uso storicizzatodel territorio, diquelle pratiche sociali che danno forma alla vita quotidiana.La ricerca estetica che interessa a Marzadro è quella coprodotta da uomini comuni, la quale vaa ritroso nella storia, ad ogni periodoin cui gruppie società realizzavano con i propri materiali, i propri parametri di belleza e di funcionalitàdelle forme e delle situazioni diverse che venivanospesso preservate e nascoste in diversi manufatti. Questo è il caso dei pavimenti che vengono ripresi dall’artista per Open 17, in un lavoro di installazione che riceve il titolo molto suggestivo di Manuscritti. Un’opera che è costituita da tre monoliti di cemento,lavorati in basso ed alto rilievo, finiti in calce, oro e nero, che ci fanno rivedere in un’altra prospettiva artistica i pavimenti della navata centrali di San Marco, a Venezia, Italia. Una volta in più, Marzadro ci propone con la sua arte uno sguardo stravolgente sull’umanità a partire della cultura materiale prodotta da noi stessi, da quel flusso incessante delle masse che operano nell’anominato,ma che sommate ad alcuni eventi che vengono singolarizzati dalla storia, constituicono quegli elementi di micro-storia che tante volte passano inosservati alla vista inconsapevole, ma che l’artista seziona e verticaliza per essere fruite, interpretate da ognuno a seconda della propria sensibilità. Un bello invito a leggere questi Manuscritti.

 

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